Co je to publicita projektu?
Projekty čerpající dotace z fondů Evropské unie (EU) podléhají přísným pravidlům, mezi nimiž je jedním z klíčových požadavků zajištění jejich publicity. Tato povinnost není pouze formálním krokem, má hlubší smysl. Jeho cílem je transparentnost, informovanost veřejnosti a zvýšení povědomí o přínosech evropských fondů.
Proč EU vyžaduje publicitu dotačních projektů
Evropská unie financuje projekty z veřejných prostředků členských států, a proto je jejím zájmem, aby byly výsledky těchto projektů viditelné a dostupné veřejnosti. Publicita slouží zejména:
- Transparentnosti: Veřejnost má právo vědět, jakým způsobem jsou evropské prostředky využívány.
- Informovanosti: Publicita pomáhá šířit informace o příležitostech, které fondy EU nabízejí.
- Podpoře důvěry: Viditelné výsledky financovaných projektů zvyšují důvěru občanů v efektivitu evropských fondů a posilují jejich image.
Povinné nástroje publicity
Následující body jsou závaznými výstupy pro všechny příjemce evropské dotace:
- Dočasný billboard / trvalá pamětní deska,
- plakát minimální velikosti A3 / elektronický plakát,
- komunikační akce pro operace strategického významu, či operace, jejichž celkové náklady přesahují 10 mil. eur,
- informace na webové stránce a post na sociální síti (pokud tyto existují).
Jak má příjemce dotace publicitu zajistit
V rámci všech informačních a komunikačních opatření jsou příjemci podpory povinni informovat o podpoře získané na akci z fondů EU tím, že:
Zobrazují znak Evropské unie dle technických parametrů stanovených grafickým manuálem, které doplní povinným sdělením „Spolufinancováno Evropskou unií“ nebo „Financováno Evropskou unií“ v případě 100% financování ze zdrojů EU. Toto dohromady tvoří „logo Evropské unie“. Logem EU se tedy rozumí znak EU včetně povinného sdělení.
Kde logo EU příjemce podpory uvádí
- Oficiální webové stránky a sociální sítě (pokud jimi disponuje) - doplní je stručným popisem projektu, včetně uvedení jeho cílů a přínosů se zdůrazněním, že na projekt byla poskytnuta podpora od EU. V případě sociálních sítí je tato povinnost splněna uveřejněním postu na jedné sociální síti informujícího o podpoře z EU.
- Dokumenty a komunikační materiály vztahující se k projektu - jde o materiály určené pro širokou veřejnost nebo účastníky projektu (např. účastníci školení či seminářů, nikoli dodavatelé). Jedná se například o pozvánky, publikace, inzerce a články v tištěných a elektronických médiích apod.
Povinné údaje naopak není nutné uvádět v projektové a zadávací dokumentaci, na účetních dokladech apod. Všechny výstupy s logem EU je příjemce povinen archivovat v tištěné či elektronické podobě pro potřeby případných kontrol po celou dobu udržitelnosti projektu.
Kdy musí být publicita realizována
Forma propagace je závislá na typu realizovaného projektu a na výši jeho celkových nákladů. Publicita projektu musí být zajištěna po celou dobu jeho realizace a v některých případech i po jeho ukončení. Konkrétní termíny jsou uvedené ve smlouvě o poskytnutí dotace. U trvalých opatření, jako jsou informační tabule, se předpokládá jejich zachování i po skončení projektu.
Kde získat podklady pro propagaci projektu
Pro povinnou publicitu k programovému období 2021-2027 najdete podklady na webu Generátor nástrojů povinné publicity.
Co se může stát, pokud příjemce publicity nezajistí
Nedodržení povinnosti publicity je závažným porušením podmínek čerpání dotace. Mezi možné sankce patří:
- Krácení dotace: Finanční příspěvek může být částečně nebo zcela odebrán.
- Vrácení dotace: V krajních případech může být příjemce povinen vrátit již poskytnuté prostředky.
- Ztráta důvěry: Organizace může mít ztíženou možnost získat další podporu z evropských fondů.
Publicita projektů financovaných z fondů EU není jen povinností, ale i příležitostí k propagaci výsledků a přínosů pro veřejnost. Nezohlednění tohoto aspektu může mít závažné právní a finanční důsledky.
Máte zájem o dotace?
Kontaktujte náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.