Proč EU vyžaduje publicitu dotačních projektů

Evropská unie financuje projekty z veřejných prostředků členských států, a proto je jejím zájmem, aby byly výsledky těchto projektů viditelné a dostupné veřejnosti. Publicita slouží zejména: 

  • Transparentnosti: Veřejnost má právo vědět, jakým způsobem jsou evropské prostředky využívány. 
  • Informovanosti: Publicita pomáhá šířit informace o příležitostech, které fondy EU nabízejí. 
  • Podpoře důvěry: Viditelné výsledky financovaných projektů zvyšují důvěru občanů v efektivitu evropských fondů a posilují jejich image. 

Povinné nástroje publicity

Následující body jsou závaznými výstupy pro všechny příjemce evropské dotace:

  • Dočasný billboard / trvalá pamětní deska,
  • plakát minimální velikosti A3 / elektronický plakát,
  • komunikační akce pro operace strategického významu, či operace, jejichž celkové náklady přesahují 10 mil. eur,
  • informace na webové stránce a post na sociální síti (pokud tyto existují).

Jak má příjemce dotace publicitu zajistit

V rámci všech informačních a komunikačních opatření jsou příjemci podpory povinni informovat o podpoře získané na akci z fondů EU tím, že: 

Zobrazují znak Evropské unie dle technických parametrů stanovených grafickým manuálem, které doplní povinným sdělením „Spolufinancováno Evropskou unií“ nebo „Financováno Evropskou unií“ v případě 100% financování ze zdrojů EU. Toto dohromady tvoří „logo Evropské unie“. Logem EU se tedy rozumí znak EU včetně povinného sdělení. 

Kde logo EU příjemce podpory uvádí 

  • Oficiální webové stránky a sociální sítě (pokud jimi disponuje) - doplní je stručným popisem projektu, včetně uvedení jeho cílů a přínosů se zdůrazněním, že na projekt byla poskytnuta podpora od EU. V případě sociálních sítí je tato povinnost splněna uveřejněním postu na jedné sociální síti informujícího o podpoře z EU.
  • Dokumenty a komunikační materiály vztahující se k projektu -  jde o materiály určené pro širokou veřejnost nebo účastníky projektu (např. účastníci školení či seminářů, nikoli dodavatelé). Jedná se například o pozvánky, publikace, inzerce a články v tištěných a elektronických médiích apod. 

Povinné údaje naopak není nutné uvádět v projektové a zadávací dokumentaci, na účetních dokladech apod. Všechny výstupy s logem EU je příjemce povinen archivovat v tištěné či elektronické podobě pro potřeby případných kontrol po celou dobu udržitelnosti projektu. 

Kdy musí být publicita realizována

Forma propagace je závislá na typu realizovaného projektu a na výši jeho celkových nákladů. Publicita projektu musí být zajištěna po celou dobu jeho realizace a v některých případech i po jeho ukončení. Konkrétní termíny jsou uvedené ve smlouvě o poskytnutí dotace. U trvalých opatření, jako jsou informační tabule, se předpokládá jejich zachování i po skončení projektu.

Kde získat podklady pro propagaci projektu

Pro povinnou publicitu k programovému období 2021-2027 najdete podklady na webu Generátor nástrojů povinné publicity.

Co se může stát, pokud příjemce publicity nezajistí 

Nedodržení povinnosti publicity je závažným porušením podmínek čerpání dotace. Mezi možné sankce patří: 

  • Krácení dotace: Finanční příspěvek může být částečně nebo zcela odebrán. 
  • Vrácení dotace: V krajních případech může být příjemce povinen vrátit již poskytnuté prostředky.
  • Ztráta důvěry: Organizace může mít ztíženou možnost získat další podporu z evropských fondů. 

Publicita projektů financovaných z fondů EU není jen povinností, ale i příležitostí k propagaci výsledků a přínosů pro veřejnost. Nezohlednění tohoto aspektu může mít závažné právní a finanční důsledky.

Máte zájem o dotace?

Kontaktujte náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.

facebook
Twitter logo
LinkedIn logo
Youtube logo

© enovation s.r.o. 2007-2025