Pod veřejnou podporou si můžeme představit jakoukoli formu podpory poskytovanou státem nebo z veřejných prostředků, která zvýhodňuje určité podniky nebo odvětví a ovlivňuje hospodářskou soutěž. Podle evropského práva jsou za veřejné prostředky považovány nejen státní rozpočty, ale také prostředky z veřejných institucí, fondů či jiných organizací. Neuvážené poskytnutí může narušit rovné podmínky na trhu a ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie. Právě z tohoto důvodu je v rámci EU její poskytování striktně regulováno.

Definice veřejné podpory

Podle článku 107 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie je veřejná podpora obecně neslučitelná s vnitřním trhem, pokud splňuje následující kritéria:

  • Podpora je poskytována státem nebo z veřejných prostředků.
  • Zvýhodňuje specifické podniky nebo odvětví (je selektivní).
  • Ovlivňuje obchod mezi členskými státy.
  • Narušuje nebo může narušit hospodářskou soutěž.

Příslušným koordinačním orgánem veřejné podpory se rozumí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Výjimky z pravidel veřejné podpory

Přestože je veřejná podpora obecně zakázána, existují právní výjimky, které umožňují její poskytnutí. Mezi tyto výjimky patří například podpora de minimis, regionální podpora nebo kompenzace za plnění veřejných služeb. Tyto formy podpory podléhají přísným pravidlům a musí být v souladu s evropskou legislativou, aby nedocházelo k narušení tržní rovnováhy.  

Proč Evropská unie veřejnou podporu reguluje

Jedním z hlavních důvodů regulace veřejné podpory je ochrana hospodářské soutěže. Neuvážené nebo nesprávně poskytnuté podpory mohou vést ke zvýhodnění jednoho podniku na úkor ostatních, což by mohlo narušit rovné podmínky na trhu. Regulace také chrání obchod mezi členskými státy, který by mohl být negativně ovlivněn nerovnoměrnou distribucí podpory.  

Pokud je veřejná podpora poskytnuta v rozporu s pravidly EU, Evropská komise může rozhodnout o jejím vrácení. To znamená, že příjemce podpory musí nejen vrátit přijaté prostředky, ale také uhradit příslušné úroky. Kromě finančních důsledků může být poskytnutí nelegální veřejné podpory důvodem k neplatnosti smluv či jiných právních úkonů, které na ní byly založeny.

Rozdíl mezi dotací a veřejnou podporou

Dotace je nenávratný finanční příspěvek poskytovaný z veřejných prostředků. Slouží k podpoře konkrétních projektů, aktivit nebo sektorů, a to v souladu s vládními nebo regionálními prioritami. Veřejná podpora je oproti tomu širším pojmem a zahrnuje jakoukoliv podporu poskytovanou z veřejných prostředků - jak již bylo zmíněno, může narušit hospodářskou soutěž.

Obecné aspekty veřejné podpory v ČR

V České republice je poskytování veřejné podpory upraveno zákonem č. 215/2004 Sb. - Zákon o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje. Ten stanovuje povinnost poskytovatelů předkládat informace o veřejné podpoře Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Tento proces je důležitý nejen z hlediska transparentnosti, ale i zajištění souladu s evropskými pravidly.

Veřejná podpora je významným, ale také rizikovým nástrojem státní politiky. Správně nastavená pravidla a jejich dodržování zajišťují, že podpora naplňuje své cíle, aniž by narušila rovnováhu na trhu nebo poškodila konkurenceschopnost členských států Evropské unie. Regulace v této oblasti je proto nezbytným prvkem pro udržení funkčního a spravedlivého jednotného trhu.  

Máte zájem o dotace?

Kontaktujte náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.

facebook
Twitter logo
LinkedIn logo
Youtube logo

© enovation s.r.o. 2007-2025