Pozor na nejčastější chyby při daňových odpočtech na výzkum a vývoj!
Daňový odpočet na výzkum a vývoj představuje atraktivní a v mnoha případech klíčový nástroj podpory inovačních aktivit firem. Jeho význam v následujících letech ještě poroste – v připravovaných legislativních změnách se totiž počítá s výrazným posílením podpory.
17. 9. 2025
Dotace pro firmy
Plánované změny
- Poplatníci, kteří si doposud nemohli uplatnit celý odpočet kvůli nízkému základu daně nebo daňové ztrátě, budou mít možnost převést nevyužitý odpočet až do pěti následujících zdaňovacích období (místo dosavadních tří let).
- Významnou novinkou bude také zvýšení podpory výdajů na výzkum a vývoj – až do výše 50 mil. Kč budou moci podniky tyto náklady uplatnit ve výši 150 % jako daňově uznatelný odpočet, přičemž výdaje nad tento limit budou nadále podporovány 100 %.
Aby se předešlo spekulacím a účelovému rozdělování podnikatelských struktur, bude se tento limit vztahovat na celý tzv. odpočtový celek, tedy na skupinu propojených osob. Další pozitivní změnou je zjednodušení požadavků na projektovou dokumentaci – nově již nebude nutné uvádět údaje o kvalifikaci pracovníků ani informace o formě jejich pracovního poměru.
Přestože jsou tyto novinky vítané a mohou firmám přinést výrazné úspory, zároveň je třeba dávat si pozor na chyby, které mohou vést ke zpochybnění celého odpočtu. V následujících odstavcích shrnujeme nejčastější pochybení, se kterými se při kontrolách setkáváme, a nabízíme doporučení, jak jim předcházet.
Nesprávné nebo neúplné avízo projektu
- Jednou z nejčastějších chyb je nevhodně zvolený název projektu. Pokud je název příliš obecný, neodráží technický problém nebo neznalost, kterou projekt řeší, působí na správce daně nedůvěryhodně.
- Podobně problematické je použití pouze interního kódového označení bez popisu, který by projekt vysvětloval.
- Název projektu by měl být jedinečný.
- Měl by obsahovat nějaký identifikátor, aby v budoucnu bylo možné (v případě více projektů s podobným názvem) projekty od sebe snadno rozeznat.
Další častou chybou je podání oznámení pouze v anglickém (nebo jiném cizím) jazyce bez českého překladu, nebo opakovaná avizace namísto opravy původního avíza, což může vyvolat podezření z nesystémového přístupu.
Nedostatky v projektové dokumentaci
- Klíčovou roli hraje samotná projektová dokumentace. Ta musí být věcně i formálně správná a musí odpovídat tomu, co bylo uvedeno v avízu.
- Velmi častým pochybením je například nesoulad mezi názvem projektu v dokumentaci a v oznámení, vágně nebo obecně definované cíle, případně nejasný způsob jejich hodnocení.
- Dokumentace často také neobsahuje informace o všech zapojených řešitelích nebo nesprávně stanovuje rozpočet projektu.
Evidence nákladů a technických výstupů
- Aby byly náklady na VaV daňově uznatelné, je nezbytné je nejen správně zaúčtovat, ale také jasně prokázat jejich vazbu na konkrétní VaV aktivity.
- V praxi se často setkáváme s tím, že firmám chybí technická dokumentace o průběhu řešení projektu, nebo nejsou schopny doložit, jak jednotlivé náklady přispěly k řešení technické neznalosti.
- Některé podniky zahrnují do odpočtu náklady, které s VaV vůbec nesouvisí – typicky se jedná o běžné výrobní nebo marketingové výdaje.
- Dalším častým nedostatkem je špatně nastavený vnitropodnikový systém sledování nákladů, který znemožňuje přesné dohledání konkrétních výdajů.
- Doporučujeme tedy náklady vést v oddělené účetní evidenci např. pod speciálním analytickém kódem či střediskem určeným přímo pro projekt.
Nejasnosti kolem lidských zdrojů
Problematická bývá také oblast zapojení pracovníků. Firmy často nedokáží doložit, že konkrétní zaměstnanci skutečně vykonávali činnosti VaV.
- Chybí jim například časové výkazy nebo detailní popisy aktivit.
- Stává se také, že pracovníci řeší spíše operativní než technicky neznámé úkoly, které by splňovaly definici VaV.
- Častým nešvarem je souběh více funkcí bez adekvátního rozlišení času a odpovědností – například technik zároveň vykonává funkci projektového manažera, ale v dokumentaci není zřejmé, jaký čas věnoval jednotlivým činnostem.
Doporučení na závěr
- Aby se firma podobným chybám vyhnula, je nezbytné přistupovat k projektu VaV systematicky.
- Důležité je věnovat pozornost přípravě a souladu dokumentace, správnému a včasnému avizování projektu, transparentní evidenci nákladů i důsledné evidenci práce zaměstnanců.
- V neposlední řadě doporučujeme spolupracovat s odborníky na daňové odpočty nebo specializovanými poradci, kteří vám pomohou nastavit celý proces tak, aby obstál i při případné daňové kontrole.
Pokud si nejste jisti, zda Váš projekt VaV odpovídá požadavkům pro daňový odpočet, nebo chcete zrevidovat svou dokumentaci, rádi Vám pomůžeme. Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci.
Buďte vždy první, kdo se dozví o nových dotačních možnostech přímo pro vás
Máte zájem o dotace?
Kontaktuje náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.