Přinášíme odpovědi na nejčastější dotazy týkající se dotací, daňových odpočtů na výzkum a vývoj a dalších službách pro vaši společnost.
O dotace z fondů EU mohou žádat podniky všech velikostí, obce, kraje, ministerstva, neziskové organizace, výzkumná centra a další. Záleží však na konkrétním programu, pro koho je určen. Např. Operační program Podnikání a inovace (OPPIK) se zaměřoval primárně na podniky, a to zejména zpracovatelský a IT sektor. Žadatel o dotace musí mít uzavřená minimálně dvě účetní období, na jejichž základě je hodnoceno jeho finanční zdraví. Nesmí tedy mít vážné finanční potíže a být zadlužený vůči státu. Dále musí podnikat na území ČR, tedy být plátcem daně a mít české IČO.
Doba od podání registrační žádosti do připsání částky dotace na účet žadatele je velice proměnlivá. Záleží na mnoha faktorech. Obecně však platí, že dotace EU jsou vypláceny až po skončení realizace projektu, popřípadě jeho jednotlivých etap, tedy zpětně, nikoliv dopředu. Od momentu podání registrační žádosti je nutno počítat s přibližně dvoutýdenní prodlevou než bude schválena. Poté běží zpravidla 90ti denní lhůta na podání Plné žádosti. Ta je obvykle schválena (případně zamítnuta) v období jednoho až devíti měsíců, dle programu a náročnosti projektu. Jakmile je projekt realizován a je podána Žádost o platbu po skončení jeho etapy nebo celé realizace, dostane žadatel dotaci na účet.
V rámci jednotlivých programů Operačních programů se výše podpory liší. Zpravidla bývá od 30 % do 100 %.
Naši odměnu tvoří především tzv. success fee, tedy bonus z úspěchu vašeho projektu. To pro vás znamená minimalizaci finančního rizika v případě, že projekt nebude schválen, a pro nás motivaci odvést maximální výkon.
Úspěšnost podaných žádostí se v jednotlivých programech poměrně různí. Obecně je však v rámci OPPI poměrně vysoká – pohybuje se mezi 50-75 %. Společnost enovation dosahuje v rámci OPPI úspěšnosti 98 %.
Ano, pokud splňujete základní parametry a jedná se o:
Ideální je, aby každý dílčí vývojový projektu, tj. vývoj každého produktu zvlášť, měl své účetní středisko, či svůj analytický znak. Dále je důležité a vlastně nezbytné pro důslednou prokazatelnost, aby byly náklady také vedeny v oddělené evidenci (např. excelovské tabulky), a to v takové struktuře, aby byla zřejmá výše nákladu, poměr jeho využití pro účely vývoje aj.
Toto je spíše povinnost, či kladně hodnocený aspekt v dotačních programech. Odpočty tuto povinnost neznají, ale na případnou kontrolu z FÚ to může zapůsobit, nicméně jen z důvodu realizace odpočtového projektu bychom takovou spolupráci nenavazovali.
Tyto konkrétní mzdové náklady lze uplatniti v odpočtu tehdy, až přestanou být dotovány operačním programem. Nicméně je možné uplatňovat náklady na ty zaměstnance, kteří jsou obsazení na pozicích, které se nacházejí v tzv. období udržitelnost projektu nejenom programu ICT a strategické služby.
Náklady na nájem kanceláří a odpisy nemovitostí bohužel nelze vůbec zahrnout do odpočtu.
Zde je několik aspektů. Prvně platí, že před tím, než je realizován projekt VaV – tj. před obdobím vynaložením nákladů v daném účetním období, musí být tento projekt sepsán jako papírový dokument a podepsán statutárním orgánem. To je první nutný předpoklad. Druhým je, že v daňovém přiznání za rok 2011 - podaném tedy v roce 2012 - jste přiznali výši nákladů zahrnutých do odpočtu, ale nebyli jste schopni celý odpočet za rok 2011 v tomto daňovém přiznání realizovat, a to z důvodu příliš nízkého základu daně.
Kontaktujte náš tým specialistů, rádi vám se vším poradíme