Průzkum trhu není v zákoně zakotven jako samostatný institut, ale v § 16 odst. 6 ZZVZ je uvedeno, že průzkum trhu slouží k určení předpokládané hodnoty, když zadavatel nemá informace o stejných či obdobných zakázkách vzhledem k té, kterou plánuje zadat.

Formulace zadávacích podmínek by měla být určena i s ohledem na charakteristiky trhu a k tomu slouží průzkum trhu a předběžná tržní konzultace (PTK). Jak má průzkum vypadat, zákonodárce ponechává na zadavateli.

Průzkum slouží ke shromáždění základních informací o možných cenových nabídkách a dostupnosti požadovaného plnění. Jde především o obecnější informace z veřejně dostupných zdrojů (weby, konference, veletrhy apod.), tedy bez přímé komunikace s dodavateli, případně o obecnější dotazy na dodavatele, které nemusí vyústit v konkrétní požadavky obsažené v ZD konkrétního řízení. Optikou ÚOHS jde u průzkumu trhu o pasivní sběr informací.

Průzkum trhu v soukromém sektoru. V soukromém sektoru platí, že čím lepší a podrobnější marketingový výzkum (průzkum trhu), tím lepší rozhodnutí a menší riziko.

Průzkum trhu – doporučené kroky:

  • Stanovení cíle - zadavatel si určí, proč průzkum provádí a jaké informace potřebuje (např. ověřit cenu běžného plnění nebo jeho dostupnost).
  • Informační požadavky - je třeba zjistit, jaké údaje jsou pro rozhodnutí klíčové – identifikace dodavatelů, dostupné ceny, dodací lhůty či historie cenového vývoje.
  • Sekundární výzkum - oprávnění zaměstnanci shromažďují informace z veřejných zdrojů – produktové listy, online databáze, webové stránky či konference. Pokud je potřeba, lze dodavatelům položit obecné dotazy e-mailem.
  • Vyhodnocení dat - po shromáždění informací zadavatel data porovná a posoudí, zda odpovídají stanovenému cíli a jak mohou ovlivnit parametry připravované zakázky.
  • Zpráva z průzkumu - výsledky se shrnou do stručného dokumentu. Zpráva může sloužit i jako podklad pro odůvodnění postupu vůči kontrolním či dotačním orgánům.

Máte zájem o dotace?

Kontaktujte náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.

facebook
Twitter logo
LinkedIn logo
Youtube logo

© enovation s.r.o. 2007-2025