Co je to Průzkum trhu
Průzkum trhu není v zákoně zakotven jako samostatný institut, ale v § 16 odst. 6 ZZVZ je uvedeno, že průzkum trhu slouží k určení předpokládané hodnoty, když zadavatel nemá informace o stejných či obdobných zakázkách vzhledem k té, kterou plánuje zadat.
Formulace zadávacích podmínek by měla být určena i s ohledem na charakteristiky trhu a k tomu slouží průzkum trhu a předběžná tržní konzultace (PTK). Jak má průzkum vypadat, zákonodárce ponechává na zadavateli.
Průzkum slouží ke shromáždění základních informací o možných cenových nabídkách a dostupnosti požadovaného plnění. Jde především o obecnější informace z veřejně dostupných zdrojů (weby, konference, veletrhy apod.), tedy bez přímé komunikace s dodavateli, případně o obecnější dotazy na dodavatele, které nemusí vyústit v konkrétní požadavky obsažené v ZD konkrétního řízení. Optikou ÚOHS jde u průzkumu trhu o pasivní sběr informací.
Průzkum trhu v soukromém sektoru. V soukromém sektoru platí, že čím lepší a podrobnější marketingový výzkum (průzkum trhu), tím lepší rozhodnutí a menší riziko.
Průzkum trhu – doporučené kroky:
- Stanovení cíle - zadavatel si určí, proč průzkum provádí a jaké informace potřebuje (např. ověřit cenu běžného plnění nebo jeho dostupnost).
- Informační požadavky - je třeba zjistit, jaké údaje jsou pro rozhodnutí klíčové – identifikace dodavatelů, dostupné ceny, dodací lhůty či historie cenového vývoje.
- Sekundární výzkum - oprávnění zaměstnanci shromažďují informace z veřejných zdrojů – produktové listy, online databáze, webové stránky či konference. Pokud je potřeba, lze dodavatelům položit obecné dotazy e-mailem.
- Vyhodnocení dat - po shromáždění informací zadavatel data porovná a posoudí, zda odpovídají stanovenému cíli a jak mohou ovlivnit parametry připravované zakázky.
- Zpráva z průzkumu - výsledky se shrnou do stručného dokumentu. Zpráva může sloužit i jako podklad pro odůvodnění postupu vůči kontrolním či dotačním orgánům.
Máte zájem o dotace?
Kontaktujte náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.
Firmy, kterým jsme pomohli dotace získat.


Zavedení zcela nového produktu a snížení uhlíkové stopy
HECKL, česká firma s 30letou tradicí ve výrobě pro inženýrské sítě, díky dotaci vytvořila nové produkty, zvýšila exportní potenciál a podpořila výzkum.
Středočeský kraj
Technologie a stroje
Výzkum a vývoj
Zaměstnanci
50 - 249 zaměstnanců


Digitalizace procesů v průmyslové firmě
Česká pobočka PARKER HANNIFIN usiluje o pozici lídra v inovacích díky digitalizaci a automatizaci procesů, financovaných z dotačních programů na podporu digitalizace.
Středočeský kraj
Technologie a stroje
Digitalizace a automatizace
Vybavení
Kyberbezpečnost
250 - 499 zaměstnanců


Inovace výroby termoolejových kotlů
Český výrobce pekařských technologií vyvinul ekologický kotel na spalování biomasy. Díky dotaci z programu Inovace modernizoval CNC stroje, zvýšil produktivitu a snížil náklady.
Jihomoravský kraj
Technologie a stroje
Vybavení
Inovace
50 - 249 zaměstnanců
