Povinný ESG reporting se pro některé firmy odkládá. Co dělat, pokud jste už s přípravami začali?
Evropská rada dala 14. dubna 2025 zelenou mechanismu „Stop-the-clock“, který odkládá povinnost podávat zprávy o udržitelnosti. Společnosti, které podle původní legislativy měly povinnost svůj ESG report podat příští rok za rok 2025, ho budou povinně podávat až za rok 2027 (report tedy podají v roce 2028). Pokud jste už s přípravami na nefinanční reporting začali, určitě nepřijdou vniveč. ESG reporting má totiž hned několik byznysových výhod.
12. 5. 2025
Nedotační aktuality
Nejdříve ještě upřesníme, že i když Rada návrh schválila, musí ještě projít legislativním procesem – zveřejněním ve Věstníku EU a následně musejí členské státy zařadit smrnici do svých právních předpisů, a to nejpozději do 31. prosince 2025. „Stop-the-clock“ je navíc součástí většího balíčku navrhovaných změn, tzv. Omnibus, lze tedy předpokládat, že nás ještě čekají další úpravy legislativy.
Výhody nefinančního reportingu
I když se vás povinnost reportovat zatím netýká, jsou situace, kdy může ESG reporting znamenat konkurenční výhodu u vašich zákazníků, zaměstnanců, ale také třeba bank.
Jednodušší žádost o úvěr, výhodnější úrokové sazby
Jednou z oblastí, kde ESG hraje důležitou roli, je posuzování úvěru u banky. Bankovní domy se již delší dobu na udržitelnost dívají a historicky měly problém získat financování například firmy z obranného/zbrojařského průmyslu. Podle údajů Seznam Zprávy české banky zamítnou až čtvrtinu žádostí o úvěr. Pro firmy, které ESG repotují, může být nefinanční reporting také cestou k nižším úrokovým sazbám.
Konkurenční výhoda u odběratelů
ESG reporting vám může přinést také konkurenční výhodu mezi dalšími dodavateli. Velké koncerny i celé obory v dnešní době berou udržitelnost jako velké téma, sledují uhlíkovou stopu svou i svého dodavatelského řetězce. Pokud se přidáte k nefinančnímu reportingu i vy, můžete získat lepší hodnocení jako dodavatel.
Lepší vnímání u zaměstnanců a koncových zákazníků
Pokud se pohybujete v B2C, je udržitelnost výhodou, jak vaši značku prodat více zákazníkům a udržet si je. Především mladší generace zajímá, jak pečujete o životní prostředí, ale také o své zaměstnance nebo komunitu.
Ze stejného důvodu je udržitelnost odlišovacím faktorem při náboru nových zaměstnanců. Pokud budete jasně a transparentně komunikovat, jak k ESG přistupujete, můžete se na trhu odlišit.
Podklady pro úspory
ESG reporting vám dává také informace o tom, kde je prostor pro úspory – především skrze výpočet uhlíkové stopy. Energetická náročnost vašich procesů jasně ukazuje, kde můžete hledat nové, úspornější postupy. Ty vedou k lepší udržitelnosti, ale také k úsporám nákladů. Nemluvě o tom, že na spoustu opatření můžete získat dotace.
Vyplatí se tedy pokračovat v přípravách na ESG?
Snahu EU o zjednodušení podmínek, které nyní vedou ke změnám a posunům termínů, vítáme. Na druhou stranu však našim klientům radíme, aby se podívali na ESG reporting ve větším kontextu. Minimálně výše zmíněné výhody mohou znamenat, že vytvářet zprávy o udržitelnosti se vyplatí, i když jim to nutně neukládá legislativa. A stejně tak se mohou vyplatit i vám. Domluvte si nezávaznou konzultaci s našimi ESG specialisty a proberte, co může nefinanční reporting přinést vaší firmě.
Buďte vždy první, kdo se dozví o nových dotačních možnostech přímo pro vás
Máte zájem o dotace?
Kontaktuje náš tým specialistů. Rádi vám poradíme.